28 juni, 2012

Frokost

Nu hvor sukker og kulhydrater er lagt på hylden for en længere stund, er jeg nødt til at finde alternativer til frokosten. Jeg mangler af og til følelsen af at bide i brød. Vores lokale bager, Doktor, der har forretning på indre ringvej, bager et rugbrød uden hvedemel, og det smager skønt. Det koster 27 kr. for sådan et rugbrød, og der er nok til mig og min datter i ca. en uge.

Doktors nye bageri og bageriudsalg på Indre Ringvej
i Viborg

Rugbrødet 'Aros' fra Doktor i Viborg

Her er der en mad med skrabet Becel, baconkrydderi og agurk 

På denne mad er der en smule hjemmelavet mayonnaise,
kolde kogte kartofler, baconkrydderi og agurk


Til at lave mayonnaise er min stavblender et 'must' for mig. Andre laver den på en foodprocessor, men det kan jeg ikke finde ud af :)


Jeg har denne
Braun MR300 Stavblender
- og den kan jeg slet ikke undvære :)

Mayonnaise
1 dl koldpresset rapsolie
2 dl alm. rapsolie
1 helt æg
1 tsk. citronsaft
¼ tsk. salt

Hver ingrediens kommes i en høj skål (helst den der følger med) i den nævnte rækkefølge. Herefter sættes stavblenderen helt ned i bunden af skålen - OG HER BLIVER DEN indtil næsten alt olien er koaguleret til mayonnaise. Når det ligner mayonnaise, må man begynde at køre stavblenderen op og ned for at få det sidste olie ind i mayonnaisen.
Portionen kan holde sig ca. 1 uge i køleskab.
Denne mayonnaise smager langt bedre end de købte, bl.a. fordi jeg bruger citronsaft i stedet for eddike.





Grunden til, at jeg ikke udelukkende bruger koldpresset rapsolie er at jeg ikke synes det smager særligt godt. Jeg er helt klar over, at den koldpressede er den sundeste, men det smager bare ikke godt.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar