16 august, 2012

Lajlas grahams-gulerodsboller


Jeg presser af og til saft af gulerødder og ofte har jeg ærgret mig over, at alt 'kødet' (pulpen) bare kasseres, så jeg tænkte, mon ikke det kan bruges i brød og boller.
Jeg talte med min guru om det, og hun sagde, at det havde hun gjort længe. Hun brugte det også i sammenkogte retter, grønsagssupper osv.

Her er så opskriften:
(18 stk.)
50 gram gær
3½ dl lunkent vand
Pulp (kød) af ca. 1 kg gulerødder
1 æg
2½ tsk. salt
250 gram grahamsmel
400 gram speltmel

Gæren udrøres med det lunkne vand og pulpen. Æg, salt og grahamsmel tilsættes.
Speltmel tilsættes, så meget som den kan tage.
Hæver til dobbelt størrelse.
Arbejdes igennem og formes til 18 boller. De efter hæver på en smurt bageplade i 15 min.
Bages midt i ovnen (varmluft) ved 175° i 10-12 minutter.

Bollerne er formet og lagt på bagepladen til hævning
Færdigbagt efter 12 minutter i ovnen
Nybagt klar til at blive fortæret :)


Det bedste ved dem er, at de også er gode nu her 2 dage efter de blev bagt - endda uden at skulle varmes
Og Julie spiser alt indholdet i sin madpakke nu, så jeg skal vist til at drikke mere gulerodssaft :D

Sandwich til madpakken

Den overskårne bolle

Jeg bruge nogle gange dette "Sandwich Spread"
som jeg har købt i Rema1000
Smagen her er mango-karry
Så kommer jeg et salatblad på
Ovenpå lægger jeg så pålæg
Her er det kyllingepølse, som Julie elsker
Ovenpå igen lægger jeg fx et par agurkeskiver
Det kan naturligvis være lige det, man bedst kan lide...
Den færdige sandwich, som Julie fortærer med største fryd...

Bon Appetit!







4 kommentarer:

  1. Det lyder godt med at bruge pulpen fra gulerødder, når man har lavet juice :-D
    Du har nogle spændende opskrifter på din blog.

    Nu sidder du måske og tænker, hvordan jeg har fundet din blog.
    Til det kan jeg kun sige, det er SÅ mærkeligt.
    Jeg drømte, at jeg skulle gå ind på din blog!!! Det er bare SÅ underligt. (Der findes jo 1000´vis af blogs)
    Jeg har siddet og læst alle dine indlæg for at finde en forklaring. Lige nu har jeg ingen, men det var hyggeligt, at læse med.
    Ha´en god dag.
    Marianne.
    ps. Vi bor faktisk ikke ret langt fra hinanden!?

    SvarSlet
  2. Hej Marianne
    Tusind TAK for din søde kommentar ♥

    Nu tror jeg ikke på tilfældigheder, og din fortælling om, hvordan du fandt min blog er da helt fantastisk. Måske skulle du finde mig, fordi jeg også kan noget andet.
    Prøv at læse mere her: http://reikilajla.wordpress.com/

    Jeg holder info-aften tirsdag den 18. setember her i huset, og det kunne da være hyggeligt, hvis du kunne komme. Det er ganske gratis og fantastisk hyggeligt.

    Hav også selv en dejlig dag.

    Kærlig hilsen
    Lajla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej altså det bliver da mere mere underligt. Du skriver at du ikke tror på tilfældigheder! Det havde jeg faktisk skrevet til dig, men slettede det igen for ikke, at du skulle tro jeg er helt gak gak :-D For jeg tror nemlig også ting sker af en årsag.
      I min drøm "fik jeg afvide", at jeg skulle søge på "søster Mary Clarence", og finde din blog. Har du en ide´om hvorfor? Det er godt nok sært.
      Nu vil jeg lige gå ind og kigge på den side du har foreslået. Det lyder spændende, også med dit arrangement :-D
      Kærlig hilsen
      Marianne.

      Slet
  3. Altså "søster Mary Clarence" er hovedfiguren i en af mine yndlingsfilm, "Sister Act" med Whoopi Goldberg (1992)... Link i min blog: http://lajlabj.blogspot.dk/search/label/Yndlingsfilm

    Har været inde på din blog og har læst lidt om dig, og jeg ved jo ikke, hvorfor du er blevet tilkendt førtidspension, men med Reiki-healing er der en mulighed for, at du kan få det bedre...

    Jeg synes, det lyder så interessant, at du 'fandt' mig på denne måde, at du næsten er nødt til at komme på besøg her den 18. september :D

    Kærlig hilsen Lajla

    SvarSlet