25 april, 2012

Pligtmøde i a-kassen

I går var jeg til pligtmøde i min a-kasse.
Det er mødet, hvor man godtgør, at man er aktivt arbejdssøgende ved at aflevere en liste over jobs, man har søgt samt kopier af et par ansøgninger.

Ja-ja, vi snyder, fusker og svindler os til dagpengene, gør vi!! Hvornår mon de vågner op på Borgen og straf dem, der vitterlig snyder og lad så os andre være!

Temaet for mødet i går var så egentlig ret spændende, for det handlede om at starte egen virksomhed som bibeskæftigelse.
Jeg kunne jo godt tænke mig at starte egen virksomhed, men jeg holder lidt igen, for jeg har altså andre end mig selv at tænke på. Sad jeg alene i en 2-værelses inde i byen, ville situationen jo være helt anderledes, men det gør jeg ikke, så det er, hvad jeg forholder mig til.

Der er stor risiko forbundet med at starte egen virksomhed som bibeskæftigelse, da alle timer skal skrives på dp-kortet - også de timer, man ikke tjener noget ved (fx regnskab), og så bliver man trukket de antal timer, man har skrevet på.

"Jamen, du kan da bare lade være med at skrive på dp-kortet, at du har brugt timer på at lave regnskab o.lign." Ja, det lyder meget forjættende, og meget typisk dansk! Noget andet typisk dansk er de seneste 10-12 år desværre blevet angiveri/stikkeri.
Det er naturligvis heller ikke i orden, hvis jeg har en blomstrende million-forretning og samtidig hæver dagpenge! Men jeg mener bestemt, at lovgivningen burde laves om også på dette område. Hvis jeg kan bevise, at jeg opfylder kravene til de berygtede 2 ansøgninger pr. uge (!), hvorfor så ikke bare lade mig herefter gøre, hvad jeg finder bedst for at jeg kan komme i ustøttet arbejde? Det tør man ikke gøre i et formynderisk forbudsland som Danmark!

Mødet var godt, og det bekræftede mig i, at det ikke er nu, jeg skal starte egen virksomhed!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar