16 april, 2012

Aktivering - halleluja!!!

ADVARSEL!!! Ironi kan forekomme!

Så er jeg startet i aktivering - JUUUHUUUUU..... NOT!!

Viborg Kommunes aktivering hedder Work4You... Altså, hvor er det moderne - det lyder virkelig smart! Og er det så også i overensstemmelse med virkeligheden?

Jeg kom først på et hold, hvor der mest var folk, der tidligere havde arbejdet i byggebranchen. Nøøøj, hvor var det spændende at høre deres historier og ikke mindst deres fortrædeligheder. Jeg kender jo ikke denne branche, så det var virkelig spændende.
Da jeg så skulle til at fortælle, hvad jeg havde brugt mit arbejdsliv på, faldt der en del kæber ned på bordet, og var bordet der ikke til at standse kæben, ramte den hårdt ned på gulvet.

Kan man tale om fejlplacering? Nej-nej... du skal bare være der, for så opfylder du dine forpligtelser i forhold til lovgivningen. Totalt til grin...

Nå, men det gik da op for vejlederen, at dette måske ikke lige var holdet for mig, da han fik en nærmere snak med mig, hvor jeg fortalte om, at jeg havde fået udarbejdet en arbejdspsykologisk kompetenceafklaring...

"Du-øøøøøhhh... jeg finder lige ud af noget... vent lige lidt..." Ja, og så ventede jeg - der er meget ventetid, når man er ledig...

Konsulenten kom glad tilbage... "Jaaaa... jeg har fundet et hold, der passer bedre til dig!" Og så kom jeg ind på et andet hold, hvor der var mange SOSU-assistenter og -hjælpere, håndværkere, socialpædagog, pædagogmedhjælpere og en enkelt uddannet revisor, der de sidste 15 år har arbejdet på et lager, hvor han måtte stoppe pga. en arbejdsskade.
Og så er der konsulenten! Hold da op, hvor er han dygtig! Han fortæller igen og igen, hvor mange personer, han har fået placeret i diverse jobs på plejehjem, lagre, grønne områder, i børnehaver, i rengøringsfirmaer osv. Specielt gør han rigtig meget ud af at fortælle, at det er en rigtig god idé at arbejde gratis i 14 dage først og derefter komme i job med løntilskud - jamen så er du næsten sikker på ansættelse! og AL ÆRE FOR DET! Jeg kender kick'et - det er pragtfuldt at få et menneske i job, men COMEON, Mand!! Find jobbet til mig - det er udfordringen for dig! Jeg er SÅ ligeglad med, hvor mange du tidligere har fået i job, DET RAGER MIG EN HØSTBLOMST - med de kompetencer jeg har er dette ikke vejen frem!!
Jeg vil ikke i kommunal job med løntilskud, for det betyder, at jeg skal udføre det samme arbejde for 113 kr. i timen som en fastansat får min. 150 kr. i timen for.

"Jamen, der er da stor chance for, at du kan blive ansat, hvis du gør dig umage og viser, hvor god du er" NEJ!!! Kommunerne ansætter ikke folk med mindre der er nogen, der dratter af pinden i utide, og alle holder fast i det job, de har - selv efter de er drattet (sådan føles det ofte, når man henvender sig) - så der er ikke lige plads til mig lige nu.

Men så har vi heldigvis den skønne og opløftende AKTIVERING!

Bare rolig... jeg overlever nok :)

Mine mødetider er:
I dag kl. 8.15-14.00
Torsdag d. 19/4 kl. 8.15-10.00
Torsdag d. 26/4 kl. 8.15-10.00
Torsdag d. 3/5 kl. 8.15-10.00
Torsdag d. 10/5 kl. 8.15-10.00

- hvor jeg så skal høre onkel NC fortælle flere vanvittigt spændende at anekdoter!

Jeg vil lige skynde mig at fortælle, at det IKKE er onkel NC jeg er efter med denne historie - han er sq OK i min verden.
Jeg forsøger at råbe politikere op om de mest tåbelige forhold der er som ledig. Ved lejlighed skal jeg nok komme med mit forslag til en overordnet ramme til, hvordan aktivering osv. bør foregå. Så må fru. Mette Frederiksen gerne copy/paste det hele...
Som et lille aberdabei, synes jeg det er fruefedt, at nogle politikere nu også er arbejdsløse efter ikke at være blevet valgt til folketinget i september 2011. Så kan de forhåbentlig forstå, hvor tåbelig deres egen lovgivning er. Disse politikere har aldrig prøvet at arbejde udover som politikere... Jeg kunne virkelig godt tænke mig at være coach for dem... nøøøøj, de ville komme i job efter højst et halvt år!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar