05 september, 2011

Bekendelse #1

Jeg var hos lægen i dag (igen). Den anden gang hos min nye læge. Jeg har taget Furix (vanddrivende) siden onsdag i sidste uge (31.8), og nu var det så tid til at få taget en blodprøve for at finde ud af kroppens tilstand. Jeg bryder mig ikke om at få taget blodprøver, men det er bedre, når jeg ligger ned. Nej, jeg er ikke en 'tøsedreng', der ikke kan tåle at se nåle! Jeg kan bare mærke den lille blodsænkning, det giver at blive tappet for bare en smule blod. Og nej, jeg er ikke bloddonor!

Næste punkt på dagsordenen var at tale om motion og kost.
Motion er svært, og ja, lægen har ret i, at der er mange undskyldninger. Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at finde en passende motionsform, der ikke gør ondt. Jeg mener ikke almindelig ondt, men jeg har inflamation i skinnebenene, løse fodled og hælesporer i begge mine hæle. Det er ting, der gør ondt - rigtig ondt. Jeg er ikke bange for smerter, men jeg er bange for, at gøre mine fysiske begrænsninger værre, og jeg er bange for at vrikke om på fødderne og falde lige så kort og tung, jeg er.
Jeg kender en motionsform, jeg kan tåle: roning... Løsning: meld dig ind i roklub. Forudsætning: "For at kunne begynde at ro skal du kunne svømme mindst 300 meter uden stop og du skal kunne komme ned i og op fra vores både, ligesom du skal kunne bytte plads i en inrigger." (Kilde: Viborg Roklub)
Okay, det er så ikke en mulighed! Jeg kan ikke noget af det!

Fitness/motion koster fra kr. 650,- til ca. kr. 675,- pr. måned plus diverse gebyrer (indmeldelse og kort) - det kan min pengepung ikke klare pt.

Så må jeg jo starte, hvor jeg selv kan...

Dagens frokost bestod af Kyllingesalat med blødkogte æg, tomat og agurk:

Kyllingsalat
4 personer

200 g kyllingebryst
200 g fromage frais 0,5%
50 g mayonnaise, let
½ tsk. salt
Kyllingekødet skæres/klippes i små stykker. Der tilsættes fromage frais, mayonnaise og salt, og det hele røres rundt.
Kan serveres med kogt æg, tomat og agurk.

Jeg spiste ¼ portion af kyllingesalaten, og hele portionen gav mig 363 kcal (399 g). Det smagte dejligt.


Jeg fik 360 kcal (175 g) til morgenmad, så jeg har 651 kcal til resten af dagen.


Til aftensmad spise jeg for 183 kcal:

Hvidkålgryde - Gisou
(4 personer)

400 g hakket oksekød 5%
½ terning oksebouillon, Knorr
200 g gulerødder
300 g hvidkål
1 alm løg

Karry, paprika, salt og peber.
Lav ca. 2 dl bouillon af terningen.
Løgene koges klare i bouillonen.
Derefter tilsættes kødet og krydderierne, og til sidst kommes gulerødder og hvidkål i.
Retten koges under låg i ca. 45 min, eller til kålen er mør.


Energi 183 kcal
Protein 24 g (50%)
Kulhydrat 11 g (24%)
Fedt 5,4 g (26%)



Jeg spiste 1 kartoffel til (85 kcal)
I alt 268 kcal:



Det ville mine børn jo så ikke nøjes med, så jeg var nødt til at lave en mere fyldig udgave til dem, og den har jeg altså ikke lavet beregning på:





- så var både børnene og jeg glade og mætte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar